Zacznij tworzyć gry komputerowe!

Nie bez powodu przez cały poprzedni tekst – W jaki sposób tworzenie gier rozwija  kreatywność – pisałem o tworzeniu, a nie programowaniu. Istnieje bardzo dużo programów i silników, które pozwalają tworzyć gry z mniejszych części.

Autor: yellowshark

Można porównać to do klocków. Zbudowanie tej samej budowli z większej ilości małych klocków zamiast paru dużych klocków zajmie dużo więcej czasu, ale możemy zarówno stworzyć budowlę według wzoru, albo pobawić się z nią, zmienić w coś bardziej interesującego.

Podobnie jest z tworzeniem gier. Każdy silnik składa się z setek, tysięcy lub nawet milionów mniejszych części kodu. Programy takie jak Scratch czy Baltie składają się z małej ilości większych klocków i są zazwyczaj używane jako bezbolesne wprowadzenie do świata programowania, niż jako porządne programy do tworzenia gier. Scratch jest nawet częścią zajęć informatycznych.

Programy GameMaker i RPG Maker pozwalają na więcej zabawy z całym procesem tworzenia, bo mają w swoim asortymencie więcej mniejszych części kodu. Jednymi z bardziej zaawansowanych programów do tworzenia gier są Construct 2, Clickteam Fusion 2.5, czy Unity 3D.

Najbardziej zaawansowane jest już samo programowanie w jednym z wielu języków np. C# albo Python.

Myśl jak programista

Wiemy już w jakim programie możemy tworzyć gry, ale podstawą tworzenia gier i programów nie jest wyuczenie się jakiegoś silnika na pamięć albo lata praktyki. Mimo że te umiejętności się przydają najważniejsze jest myślenie jak programista.

Tworząc program lub grę trzeba pamiętać, że pod tym wszystkim znajdują się linie kodu, które trzeba dokładnie poinstruować co mają zrobić. Przykładowo przeciwnicy sterowani przez sztuczną inteligencję w grach nie mają zadania „zabij gracza”, tylko proces podejmowania decyzji na zasadzie drzewka wyborów składający się z tysięcy warunków i zmiennych.

Programując bota moglibyśmy „nauczyć go” procedury atakowania i unikania ciosów, a potem używać ich za pomocą skrótów, np. ATAK, UNIK. W ten sposób nasz program wygląda dużo zgrabniej, bo zamiast warunku Kiedy gracz w zasięgu wtedy zdarzenia składającego się z całej masy mniejszych zdarzeń, można zamienić to na Kiedy gracz w zasięgu to ATAK.

 Można też użyć warunku jeśli. Jeśli gracz atakuje wykonaj unik, jeśli nie wykonaj atak. W ten sposób zaprogramowaliśmy bardzo prostego przeciwnika nie używając programowania ani zaawansowanych i niezrozumiałych komend. W programowaniu to nastawienie jest najważniejsze.

Ćwicz programistyczne myślenie

Na początku warto zapoznać się z takim myśleniem np. poprzez rozwiązywanie zadań na stronie code.org, tworzenie w silniku scratch lub poprzez granie w gry takie jak Human Resource Machine czy 7 Billion Humans. Po takich ćwiczeniach można już bez stresu wkraczać w strefę faktycznego kodowania, ale który silnik wybrać?

Wybór silnika

Sam osobiście korzystam z Clickteam Fusion i jestem bardzo zadowolony ze swobody tworzenia w tym programie i polecam go również wam. Niestety nie jest to rozwiązanie darmowe.  Na szczęście inne silniki też mają coś do zaoferowania. Dobrym przykładem jest Construct 2, który jest darmową alternatywą dla Clickteama.

Przez moje opanowanie do perfekcji Clickteama moje umiejętności w innych silnikach są bardzo słabe, albo nawet zerowe, więc oczywiście nie mogę wam pomóc w tworzeniu gier, jeżeli tworzycie w innym silniku niż Clickteam. Na szczęście w internecie nie trudno znaleźć wiele poradników do tych silników zarówno filmów np. na youtube, ale też poradników tekstowych na forach i innych stronach które często wygrywają merytorycznie i powinniście się skupić właśnie na nich.

Pamiętajcie by najpierw nauczyć się odpowiedniego toku rozumowania, a później zacząć tworzyć, bo przechodząc z jednego silnika na drugi nasze rozumowanie będzie dalej przydatne.

Do zobaczenia!

yellowshark