W jaki sposób tworzenie gier rozwija kreatywność

Tworzenie gier jest bardzo ciekawym zajęciem. Pozwala rozwinąć kreatywność i logiczne myślenie. W tekście postaram się zachęcić was do tworzenia gier w taki sposób, że będziecie zachwyceni na samą myśl o developingu.

Autor: yellowshark

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że samo tworzenie gier jest bardzo kreatywnym hobby, a niestandardowe pomysły są często najlepsze. Jeżeli myśleliście, że osoby, które tworzą gry tylko postępują według ustalonej formuły i nie wkładają w to nic od siebie to bardzo się myliliście.

Super Mario na skróty

Tworząc gry często trzeba chodzić na skróty – „Jeżeli coś jest głupie a działa, to znaczy że nie jest głupie”, więc przykładowo, żeby zaoszczędzić pamięć w kultowym Super Mario Bros na NES’a grafika trawy to tylko przekolorowane chmury, ruch wroga – Goomby to jedna klatka odbijana lustrzanie, a wiele dźwięków jest używanych do różnych sytuacji w grze np. zarówno do otrzymywania obrażeń, jak i do przechodzenia przez rury. Pozwala rozwinąć to logiczne myślenie tak, żebyśmy starali się zaoszczędzić maksymalnie na pamięci i mocy obliczeniowej, ale żeby dla gracza nie robiło to różnicy.

Dodatkowo, jeżeli tworzymy gry z myślą o osiągnięciu dzięki nim sławy lub pieniędzy (a nie tylko dla własnej satysfakcji) musimy wymyślić coś, co wyróżni naszą grę na tle milionów prawie identycznych produkcji. Żeby gra nie zaginęła w tłumie powinna mieć swój własny typ rozgrywki jak np. „Danganronpa”, albo łączyć przeciwieństwa w tempie rozgrywki jak np. „Undertale” czy „Resonance of Fate”. Wymyślenie unikalnego stylu grania nie tylko zwiększa szanse na sukces gry, ale też daje nam samym wyzwanie w zaprojektowaniu tego tak, by oszczędzać na mocy obliczeniowej. Czyli wiąże się to nie tylko z rozwinięciem kreatywności, ale też myślenia logicznego, o którym wspominałem wcześniej.

 

Dobra fabuła

W wielu grach potrzebna jest również fabuła, wprowadzenie do świata gry, nadanie motywacji postaci itd. W tych czasach samo „zły czarodziej porwał księżniczkę, idź, pokonaj go i stań się bohaterem” nie wystarcza. Potrzebne są tak zwane plot twisty, czyli w dosłownym tłumaczeniu przekręcenie fabuły (zwrot akcji). Przykładowo, postać, z którą spędzamy większość gry i jest naszym pomocnikiem, pod koniec okazuje się być głównym przestępcą manipulującym nami byśmy uważali kogoś innego za złoczyńcę. Myśląc nad nimi więcej niż parę godzin możemy stworzyć coś, co zrobi graczom mętlik w głowie. Dzięki temu gracze chętnie spędzą czas przy naszym dziele i będą smutni, gdy gra się zakończy. Gracze będą tęsknić za tym doświadczeniem. Tworzenie fabuły w taki sposób również wpływa na naszą kreatywność i bardzo ją rozwija.

Myślenie abstrakcyjne

Tworząc gry można również trenować kreatywność w inne, bardziej tradycyjne sposoby. Tak, że zdobyta wiedza (nawet jeśli nieprzydatna w danym momencie) bardzo rozwinie myślenie abstrakcyjne i pragmatyczne, no i oczywiście pozwoli nam rozwinąć umiejętności samego tworzenia gier. Można znajdować nowe zastosowanie poznanych już rodzajów programowania. Czyli przykładowo dodać w grze ruch platformowy przedmiotowi, który  wydaje się kompletnie do tego nie pasować, ale tak to dostosować, żeby wszystko łączyło się w całość. Na przykład można dodać ruch platformowy jabłku, które spada z drzewa. Dzięki opadaniu w tym ruchu jabłko spadnie na ziemie naturalnie, można łatwo zasymulować wiatr, który lekko będzie przesuwał jabłko w określonym kierunku, a po dotarciu do ziemi jabłko odbije się w naturalny sposób kilka razy, zależnie od powierzchni, wiatru i rozmiaru jabłka.

Jak widać, tworzenie gier nie jest w żadnym stopniu nudnym zajęciem, a pozwala nam się rozwinąć na poziomie intelektualnym. Tworzenie gier pozwala nam również poznać wielu wspaniałych ludzi z takim samym hobby jak my, oraz otworzyć przed nami jedną z wielu przyszłych dróg kariery i pracy w dorosłym życiu.

Mam nadzieję, że zachęciłem was tym artykułem do tworzenia gier i sami chcielibyście spróbować. Jeżeli myślicie jednak, że tylko „narobiłem wam smaka” a do samego tworzenia potrzeba wydać sporo pieniędzy na zaawansowane programy i trzeba mieć w głowie wiedze z kosmosu jak programować to jesteście w błędzie. Jednak o tym jak zacząć z tworzeniem gier opowiem wam następnym razem.

Do zobaczenia!

yellowshark