Wywiad z autorkami i autorami kampanii „Słowa krzywdzą”

Przemoc słowna stanowi bardzo poważny problem i zagrożenie. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wielką moc mogą mieć wypowiadane przez nas słowa lub pisane w internecie komentarze. Grupa uczniów kl. 8 S.P w Pielgrzymowicach postanowiła nam to uświadomić i po gruntownych przygotowaniach rozpoczęła kampanię „Słowa krzywdzą”.

DY: Jesteście autorami kampanii „Słowa krzywdzą”. Czego dotyczy kampania?

Stanisław Rogowski, Kornelia Kloczkowska, Pola Wychorska, Edyta Kroczek: Kampania ma na celu uświadomienie ludziom, niezależnie od wieku, jak duże znaczenie mają wypowiadane przez nas słowa. Chcemy zwrócić uwagę  nie tylko na przemoc fizyczną, ale także przemoc słowną. Bo słowami można zranić tak samo jak gestem, a czasem nawet bardziej, bo śladu od razu nie widać.  Zależy nam na dotarciu do najszerszego grona odbiorców, zarówno tych młodych, jak i starszych. Kolejny ważny przekaz w naszej kampanii to “nie oceniaj książki po okładce”, czyli nie ocenianie ludzi tylko po wyglądzie.

DY:Jakie przekazy zostały przygotowane w jej ramach? Gdzie można śledzić kampanię?

S.R., K.K., P.W., E.K.: Założyliśmy fanpage naszej kampanii o nazwie “Słowa Krzywdzą”. Na YouTube pojawił się spot promujący naszą akcję. Do naszego projektu dołączają inne szkoły z całej Polski, organizując różne działania, m.in. rozwieszanie naszych plakatów, wyświetlanie naszego spotu, czy też omawianie problemu na lekcjach. Do tej pory nasza kampania została objęta patronatem Lidera Cyfryzacji oraz doradcy Ministra Cyfryzacji – Pana Grzegorza Zajączkowskiego, Fundację “Dajemy Dzieciom Siłę”,  Młodzieżowej Rady Gminy Pawłowice oraz organizacji “Design for Change Polska”. Artykuły o naszej kampanii pojawiają się w gazetach lokalnych i ogólnopolskich oraz na platformach edukacyjnych.

DY: Jak powstała Wasza kampania? Skąd wziął się pomysł na nią?

S.R., K.K., P.W., E.K.: Nasza kampania powstała podczas wakacyjnych zajęć w ramach programu Mądrzy Cyfrowi. Całą naszą grupą projektową liczącą w sumie 18 osób spotykaliśmy się codziennie przez pięć dni i rozmawialiśmy o wielu ważnych wartościach, takich jak szacunek, miłość, przyjaźń, życzliwość, odwaga itp. Pracując warsztatowo, metodą Design Thinking wspólnie wytypowaliśmy kilka najbliższych nam problemów społecznych, a następnie za pomocą głosowania w aplikacji Mentimeter wybraliśmy jeden, którego skalę chcielibyśmy zmniejszyć. Tak oto powstała nasza akcja. Dzięki naszemu zaangażowaniu  udało się pozyskać grant z programu Edukacja Inspiracja, realizowanego przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Edukacyjną Fundację im. prof. Romana Czerneckiego EFC. Pozwoli on na zrealizowanie wszystkich naszych pomysłów, bez martwienia się o koszty.

DY: Z jakich narzędzi korzystaliście podczas tworzenia przekazów  kampanii? Które narzędzie szczególnie polecilibyście młodym osobom, które chcą tworzyć treści w internecie?

S.R., K.K., P.W., E.K.: Poznaliśmy takie narzędzia jak :

  • Canva, gdzie tworzymy plakaty, ulotki, infografiki i zakładki;
  • Padlet, czyli tablica korkowa online, na której zbieraliśmy m.in. pomysły na działania;
  •  Quik/FilmoraGo, za pomocą których tworzyliśmy ciekawe filmiki z zajęć.
  • Google Dysk, dzięki któremu nauczyliśmy się  pracować na wspólnym dokumencie w chmurze;
  • Legend, program do robienia gifów i animowanych tekstów.
  • Tworzyliśmy też kody QR, pod którymi mogliśmy zaszyfrować różne treści.

Dużo czasu poświęciliśmy także prawom autorskim i otwartym zasobom. Poznaliśmy strony,  z których możemy czerpać darmowe grafiki, takie jak: pixabay, the noun project, bensound.

DY: Jakie działania związane z kampanią planujecie na najbliższy czas?

S.R., K.K., P.W., E.K.: Planujemy nagranie kolejnego filmiku obrazującego problem z innej strony oraz pozytywnego spotu podsumowującego nasz projekt. Kolejnym pomysłem jest stworzenie budki miłych słów,  a także dwóch straganów –  w zimie z herbatą, a latem z lemoniadą pod hasłem “nie oceniaj książki po okładce”, podczas którego będziemy rozdawać ludziom babeczki w dobrym stanie  w brzydkim opakowaniu i takie nieco pokruszone w ładnym pudełku. Zależy nam na zwróceniu ludziom uwagi na to, w jaki sposób postrzegają drugiego człowieka. Przecież nie zawsze wygląd jest najważniejszy. Założymy też padlet, na którym szkoły z całej Polski będą mogły opisywać,  w jaki sposób włączają się w naszą kampanię i jakie działania organizują. W planach mamy również zrobić zakładki do książek, a następnie rozdać je w kilku bibliotekach oraz na naszych straganach.