Jak wystartować na Youtube?

Każda osoba posiadająca konto na YouTube oraz urządzenie z kamerą jest potencjalnym youtuberem. Zobacz, jakie kroki trzeba podjąć, by wystartować z własnym kanałem i odnieść sukces.

 

Poradnik opracowany na podstawie wystąpienia Wojtka Wiemana podczas Digital Youth Forum.

  1. Pomysł

Najważniejszy jest pomysł. Bez niego nie warto zastanawiać się nad technicznymi aspektami tworzenia wideo. Żeby go wygenerować, trzeba odpowiedzieć sobie na trzy pytania: Co lubisz robić? Co jest twoją pasją? Na czym się znasz? Jeżeli odpowiedź na te trzy pytania jest podobna, może to oznaczać, że masz pomysł na powstanie kanału.

shutterstock_231079891

2. Plan

Zanim zaczniesz kręcić, wypisz na kartce pomysły na 30 kolejnych odcinków programu. Może być to bardzo trudne, ale pozwoli ci to sprawdzić, czy twój pomysł na kanał to materiał na stworzenie czegoś cyklicznego.

3. Pierwsza kamera

Najpierw zacznij nagrywać urządzeniem, które posiadasz np. smartfo­nem. Dzięki temu możesz sprawdzić, jak ci to wychodzi. Zobacz, jak wyglądasz na filmie. Poobserwuj swoje reakcje, sprawdź, jak brzmi twój głos. Pamiętaj, by swoje filmy kręcić w poziomie.

4. Kadr

Kadruj swoje filmy tak, by oprócz twojej sylwetki było miejsce na wmon­towanie materiałów, np. zdjęć. Jeżeli kręcisz na zewnątrz staraj się unikać tłumów. Wybieraj konkretne osoby, które wyglądają ciekawie lub mówią w danej chwili.

emce

5. Dźwięk

Zadbaj o to, by dźwięk było dobrze słychać. Dobrze sprawdza się umeblowany pokój, w którym nie będzie efektu echa. Na zewnątrz trzeba uważać na wiatr. Pamiętaj, dźwięk jest ważniejszy od samego obrazu.

6. Światło

Zadbaj o dobre światło. Na początek powinno wystarczyć światło słoneczne. Będąc w pomieszczeniu można kręcić twarzą do okna.

7. Kontakt wzrokowy

Najpierw naucz się kręcić przednią kamerą smartfona. Dzięki temu można obserwować się na bieżąco i sprawdzać, jak wygląda nagranie. Nagrywając filmy na YouTube, zawsze patrz w obiektyw. Dzięki temu twoi odbiorcy mają wrażenie kontaktu wzrokowego.

łukasz 20m2

8. Tło

Sprawdź, co znajduje się w tle. Ważne by to, co jest za tobą, nie psuło kadru i dobrze wyglądało na filmie.

9. Mikrofon

Korzystając z mikrofonu wbudowanego w smartfon, trzeba mieć go na „wyciągnięcie ręki”. Można także wykorzystać prosty mikrofon pod­łączony do telefonu tzw. mikrofon krawatowy, który można przypiąć na ubraniu. Najtańsza wersja takiego urządzenia to wydatek rzędu ok. 70 zł. Za każdym razem warto przetestować, czy dźwięk w danych warunkach jest dobrze słyszalny.

10. Stabilizacja

Stabilizacja obrazu znacznie poprawi odbiór twoich materiałów. Odpowiednio układając ręce, możesz wykorzystać swoje ciało jako statyw. Możesz także kręcąc oprzeć się np. o ścianę. Nagrywając w ruchu lepiej pewnie chwycić telefon wszystkimi palcami. Podczas kręcenia w miejscu można wykorzystać zwykły statyw. Gdy kręcisz idąc, obraz bywa niestabilny, ale dla widzów jest to zrozumiałe i akceptowalne. Możesz także wykorzystać specjalne aplikacje, jak Hyperlapse lub urządzenia, np. Gimbal.

11. Montaż

Po nakręceniu materiału bardzo ważny jest odpowiedni montaż. Możesz wykorzystać aplikację Adobe Clip na urządzenia z systemem Android lub program iMovie na urządzeniach Apple’a. Do nauki montażu wyko­rzystuj filmy na Youtubie. Dla każdej aplikacji lub programu znajdziesz wiele filmów instruktażowych.

12. Youtube i Facebook

Obecnie dominującym serwisem video jest YouTube, ale niedługo może się to zmienić. Dlatego nagrywając warto myśleć o sobie jako o twórcy wideo, a nie youtuberze. Możliwe, że w niedługiej przyszłości większość wideo będzie wrzucana na Facebooka. YouTube lubi regularność, stałe formaty. Najważniejsza jest relacja widz-twórca. Facebook zdecydowanie bardziej premiuje pojedyncze filmy, tzw. jednostrzały oraz materiały bez dźwięku, dlatego na Facebooka najlepiej dodawać filmy z napisami.