Jak bezpiecznie latać dronem
W przestrzeni powietrznej obowiązuje bardzo dużo zasad. Latając dronem musimy ich kategorycznie przestrzegać, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo siebie oraz osoby, które czynnie korzystają z przestrzeni powietrznej. Prezentujemy podstawowe informacje, które umożliwia ci bezpieczne posługiwanie się dronem.
Przestrzeń powietrzna ma podział na różne strefy. Niektóre strefy są stale zablokowane oraz stale kontrolowane. Mowa tutaj o strefach MRT (Trasy Lotnictwa Cywilnego), EPP (Strefy Zakazane np. firmy), TMA (Rejon Kontrolowany Lotniska lub lotnisk cywilnych). Te strefy są całkowicie wyłączone z ruchu bezzałogowych statków powietrznych. Oczywiście zdarzają się sytuacje, że nad takimi strefami odbywają się przeloty. Takie przeloty są odpowiednio zgłaszane do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz do osoby, która zarządza daną strefą. Zwykle są to loty, które zostały zlecone przez zarządców danych stref.
W czasie mocnego rozwoju dronów było wiele bardzo niebezpiecznych sytuacji np. załoga samolotu pasażerskiego, należącego do linii Lufthansa, który leciał z Monachium do Warszawy zameldowała kontrolerom lotu, że w odległości 100 m od samolotu widzi drona. Ta niebezpieczna akcja zakończyła się zmianą pasa ruchu oraz kierunku lądowania. Do tragedii na szczęście nie doszło. Policja niemal natychmiastowo znalazła operatora, który nieświadomy niebezpieczeństwa latał przy strefie lotniska. Trzydziestoletni mężczyzna został aresztowany i oskarżony o naruszenie strefy zakazu lotu, za co groziło mu 8 lat więzienia. Chcąc latać bezpiecznie, bez odpowiednich uprawnień musimy stosować się do poniższych nakazów.
Lot musi odbywać się tylko i wyłącznie w zasięgu wzroku. Termin ten nie jest precyzyjnie zdefiniowany przez Polskie prawo lotnicze. Zasięg wzroku zależy od operatora drona, wpływ na to ma wzrok oraz umiejętności pilota. Warto uczyć się latać w różnych orientacjach względem siebie. Kontrola drona musi być w pełni bezpieczna. Najlepiej do lotów bez uprawnień (rekreacyjnych) wybrać się na dużą przestrzeń, na przykład na łąkę. Bez uprawnień nie można latać nad budynkami i miastami. Pod żadnym pozorem nie wolno latać nad ludźmi. Zakaz lotów (bez względu na wagę drona) obowiązuje nad portami morskimi i lotniczymi, kopalniami, ujęciami wody, wodociągami, oczyszczalniami ścieków, rurociągami paliwowymi, zaporami wodnymi i śluzami, a nawet liniami energetycznymi i telekomunikacyjnymi, poza tym nad bankami, elektrowniami, muzeami, archiwami państwowymi, obiektami i urządzeniami telekomunikacyjnymi, obiektami pocztowymi, telewizyjnymi i radiowymi.
Możemy latać, gdy spełnione są następujące warunki: nie jesteśmy w strefie niedozwolonej, mamy zachowaną bezpieczną odległość od budynków czyli minimum 30m w pionie oraz minimum 100m w poziomie. Jeśli ktoś zostanie przyłapany na łamaniu jednej z wymienionych zasad, narazi się na nieprzyjemne konsekwencje, z których kara finansowa jest tą najłagodniejszą. Za niedostosowanie się do przepisów prawa lotniczego i latanie w niedozwolonych strefach, sąd może skazać operatora nawet na 8 lat pozbawienia wolności.
W kwestii sprawdzanie czy możemy latać w danym rejonie bardzo przydatna może okazać się aplikacja DroneRadar. Jest dostępna na androida oraz IOS. Początkowo mapa z tak dużą ilością kolorów i różnych stref może przytłaczać. Na szczęście to tylko pozory, już po chwili przeglądania aplikacji i zaznajomieniu się ze szczegółami wiemy, co nam wolno w miejscu, w którym aktualnie się znajdujemy.
A co w przypadku, gdy chciałbyś wykorzystywać drony na przykład w pracy? (do nagrywania wesel, budynków czy spotów reklamowych). Musisz odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne. Podczas szkolenia teoretycznego dowiesz się o zagadnieniach takich jak: prawo lotnicze czy podstawowych zasad meteorologii. Zdobędziesz wiedzę o wszystkich występujących strefach i zakazach. To wszystko będzie trwało minimum 25 godzin. Ilość wiedzy niezbędna do poprawnego użytkowania strefy powietrznej jest bardzo duża. W szkoleniu praktycznym nauczysz się, jak przygotować drona do lotu, oceniać zdatność elementów statycznych (np. śmigła), przygotowania operacyjnego i nawigacyjnego, analizy informacji meteo czy wykonywanie lotów w sytuacjach niebezpiecznych. W przypadku praktyki jest to minimum 15 godzin lotu w tym maksymalnie 6 godzin na urządzeniu symulującym. Operator bezzałogowych statków powietrznych to szansa na całkiem solidny zarobek, lecz musi być poprzedzony odpowiednimi kwalifikacjami.