Co się stało z serią gier Prince of Persia?
Prince of Persia jest marką, o której każda osoba, nawet w niewielkim stopniu zaznajomiona ze światem gier, na pewno słyszała. Kolejne odsłony serii były dobrze przyjmowane, a sam książę jest postacią znaną i lubianą. Co się jednak stało, że od 10 lat nie wyszła kolejna duża odsłona serii? Zanim odpowiem na to pytania wypadałoby poznać jej początki.
Autor: Adam Koliński – student Collegium Da Vinci (Projektowanie Gier i Mediów Interaktywnych).
Pierwsza gra z serii Prince of Persia została zaprojektowana przez Jordana Mechnera, a wydana i stworzona w 1989 roku przez Broderbund specjalnie dla komputera Apple II. Fabuła skupia się na mężczyźnie, który musi przedzierać się przez kolejne lochy, by pokonać Wielkiego Wezyra Jaffara i uratować uwięzioną przez niego księżniczkę. Prince of Persia wykorzystała metodę rotoskopii (nagranie obrazu kamerą, a następnie przerobienie go na animacje), aby stworzyć realistyczne i bardzo płynne jak na tamte czasy animacje. Osobą „użyczającą” ruchów był brat Mechnera. Gra zebrała pozytywne opinie i na długi czas wyznaczyła standardy dla gier platformowych. Tytuł zawdzięcza duży sukces również temu, że został dopasowany do wielu platform np. Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, MS-DOS.
W 1993 roku powstała kolejna część gry, ponownie tworzona i wydana przez Broderbund. Gra jest typową kontynuacją rozwijającą mechanikę poprzedniczki. Dopracowano grafikę i płynność animacji. Lokacje były większe i bardziej zjawiskowe. Część ta zdecydowanie bardziej skupiła się na walce z przeciwnikami. Na raz, na ekranie, mogło pojawić się nawet czterech przeciwników, którzy potrafili nas otoczyć. W pierwszej części gracz staczał tylko sporadyczne walki z pojedynczymi wrogami.
Do roku 2000 gra sprzedała się w liczbie 750 000 egzemplarzy. Ostatnią częścią klasycznej trylogii była Prince of Persia 3D, wydana w 1999 roku przez Red Orb Entertainment na platformę PC. Mimo sporych problemów technicznych takich jak mało responsywne sterowanie czy bardzo zła praca kamery, gra spotkała się z całkiem dobrym przyjęciem, ponieważ trzymała ducha oryginału i tak jak w poprzednich odsłonach, animacje oraz historia stały na wysokim poziomie. W 2003 roku wyprodukowana została pierwsza część rebootu serii. Prince of Persia Piaski Czasu. Tym razem developerem i wydawcą był Ubisoft. Gra okazała się hitem, a wielu szanowanych krytyków jak IGN czy GameSpot wystawiło oceny 9,5/10. Tytuł opierał się o zupełnie nową historię oraz styl rozgrywki. Do serii wprowadzono więcej elementów platformowych nazywanych przez graczy „parkour”, dużą ilość zagadek środowiskowych oraz ogromną ilość walki ze świetną mechaniką. Jednak najbardziej charakterystycznym elementem tej części jest możliwość cofania czasu za pomocą Sztyletu Piasku napełnionym specjalnie zbieranym piaskiem.
Piaski Czasu doczekały się 2 sequeli: Dusza Wojownika oraz Dwa Trony. Obie gry były sukcesem, rozwijając wydarzenia i mechaniki znane z poprzedniej części. Od teraz można wyrwać przeciwnikowi broń z rąk lub zmienić się w mroczną wersję księcia, posiadającego zupełnie inny zestaw umiejętności. Jak widać, seria stała się ogromną, ważną marką. Nic dziwnego więc, że Ubisoft zaczął pracować nad kolejną częścią serii. Gra miała nazywać się Prince of Persia Assassins. Patrice Desilets, osoba odpowiedzialna za całą markę Prince of Persia w Ubisofcie, mocno zainteresował się tematem asasynów. Chciał on, aby kolejna część serii skupiała się właśnie na zakonie asasynów. Konkretnie na jednym z jego członków, którego zadaniem jest chronienie młodego księcia Persji. Gra miała opierać się na eskortowaniu księcia, któremu grozi ogromne niebezpieczeństwo. Gdy Patrice przedstawił pomysł zarządowi Ubisoftu, odrzucili oni tę propozycję, ponieważ za bardzo skupiał się na pojedynczym asasynie, zamiast na księciu. Patrice wraz ze swoimi pracownikami zostali przeniesieni do tworzenia nowego projektu, z którego powstała gra znana dziś jako Assassin’s Creed, czyli najbardziej udana marka Ubisoftu.
W międzyczasie powstały jeszcze 2 gry z serii Prince of Persia. W 2008 roku nastąpił ponowny reboot serii, który spotkał się z negatywnym przyjęciem przez graczy, oraz w 2010 roku, Prince of Persia Zapomniane Piaski, mającą być bezpośrednią kontynuacją Dwóch Tronów. Gra również nie okazała się sukcesem. Marka straciła na sile z powodu sukcesu serii Assassin’s Creed. Ponad to nie odwzorowywała w pełni klimatu klasycznej gry. Prince of Persia (2008 rok) sprzedała się w nakładzie 2.5 miliona kopii, w porównaniu do pierwszej części Assassin’s Creed, który sprzedał aż 11 milionów kopii. Ubisoft najwidoczniej doszedł do wniosku, że posiada bardziej dochodowe marki niż Prince of Persia. W 2013 roku w wywiadzie dla IGN, CEO Ubisoft Montreal stwierdził, że seria ma aktualnie „przerwę”, której nie powinniśmy brać za zły znak. Jednak od tego czasu nie wyszła żadna gra o przygodach księcia, pomijając małe mobilne wydanie jednej części.
Rodzi się więc pytanie: jaka jest przyszłość serii? Czy „przerwa” się w końcu skończy? W 2018 amerykańska celebrytka Chrissie Teigen wstawiła na Twitterze post z zapytaniem czy seria jeszcze żyje. Post skomentowało oficjalne konto firmy Ubisoft z deklaracją, że „Niestety, Prince of Persia nadal ma przerwę”. Biorąc jednak pod uwagę, że kilka ostatnich części Assassin’s Creed nie było produkcjami na miarę poprzedników, nie pozostaje nic innego, jak trzymać kciuki, żeby Ubisoft sięgnął po sprawdzoną markę i wyprodukował świetny tytuł na miarę trylogii Piasków Czasu 3.