Nigdy nie wiadomo, kto cię zobaczy na YT…

You Tube dokonał transformacji – rewolucyjnie zmienił drogę dystrybuowania muzyki oraz zwiększył jej zasięg z lokalnego na globalny. Bezpłatne i dostępne dla wszystkich potężne narzędzie marketingowe umożliwiło wielu obecnym muzykom wypłynięcie na szerokie wody. Nie wszyscy świadomie rozwijali swoją karierę z pomocą yt. Część z nich sukces na yt zaskoczył i stał się bodźcem do zajęcia się karierą muzyczną na poważnie i nie tylko w przestrzeni wirtualnej.

Percussion session

Igor Falecki i jego solówka na perkusji zachwyciła niemal cały świat. Nie byłoby w tym nic
nadzwyczajnego, gdyby nie to, że to tata Igora wrzucił na YouTube filmik z wówczas
4-letnim synem, który uderzał pałeczkami w bębny jak zawodowiec. Sukces medialny
był zaskoczeniem dla rodziców i dziecka, które po prostu dobrze się bawiło, nie zdając
sobie sprawy z zamieszania, jakie wywołał jego występ. Od tamtego czasu Igora miało okazję zobaczyć ponad 200 milionów ludzi na całym świecie – na YouTube, w stacjach mtv, cnn, cbs, abc czy podczas występów za oceanem w Stanach Zjednoczonych czy Hongkongu. Po 12 latach można śmiało powiedzieć, że dzięki yt Igor zaistniał w świadomości ludzi. Był wielokrotnie nagradzany Nową Nadzieją Perkusji przez czytelników
prestiżowego magazynu Top Drummer. Gwiazdy światowego formatu, jak Don Famularo, który wcześniej pracował np. z B.B. Kingiem czy Chuckiem Leavellem z Rolling Stones, oraz David Garibaldi z Tower Of Power wprowadzali Igora w tajniki drummowania, dzieląc się swoją wiedzą, umiejętnościami i pasją. Igor został twarzą największych firm produkujących sprzęt perkusyjny, ale co najważniejsze wciąż się rozwija i zachwyca.

Parsley

Nie tak dawno Julia Pietrucha, znana młoda aktorka i odtwórczyni głównej roli w serialu Blondynka, rozkochała w sobie całą Polskę od morza po góry. Podczas podróży po Azji na swoim skuterze przemierzyła tysiące kilometrów. Gdzieś między Wietnamem a Laosem
zdecydowała się wrzucić do sieci piosenkę. YouTube oszalał z zachwytu, a fani przekonali Julię, że nie ma co się zastanawiać nad wydaniem płyty, tylko po prostu nagrać materiał muzyczny. Debiutancka płyta „Parsley” to folkowe utwory przy akompaniamencie ukulele, które zyskały już ponad milion odsłon. Jak mówi w wywiadach, Julia nie spodziewała
się takiego odzewu, a piosenki, które komponowała od lat, lądowały w bezpiecznym miejscu, w jej szufladzie. Piosenkarka wydała płytę, którą w całości można – a nawet trzeba – odsłuchać na kanale yt.

No bad days

Polski duet muzyczny The Dumplings to prawdziwy muzyczny sztos. Justyna Święs i Kuba Karaś, jak większość muzyków, zaczynali od coverów. Swoją twórczość prezentowali na kanale yt. Ich electropopowe story tales są inspirowane własnymi doświadczeniami i historiami napotkanych ludzi. Unikają moralizowania i zostawiają przestrzeń na własną interpretację. Modyfikują istniejące elementy, tworząc nową jakość i muzyczną hybrydę. Zaskakują brzmieniem tak, że nie można od nich „oderwać uszu”. Muzyczny fenomen internetu!

Nie tylko u nas

Yt pomógł wylansować się nie tylko naszym rodzimym gwiazdom, ale też artystom znanym na całym świecie. Jednym z nich jest Justin Bieber, niekwestionowana gwiazda yt, która tej platformie zawdzięcza swój muzyczny sukces. Justina odkrył menadżer muzyczny, który właśnie na yt natknął się na wideo nastoletniego chłopca. Justin jako dziecko opanował grę na fortepianie, gitarze i perkusji. Później wziął udział w konkursie szkolnym, a jego występ
nagrała mama, która umieściła materiał na yt, by pochwalić się synem. Justin zaczął nagrywać covery różnych wykonawców r&b, aż pewnego razu odezwał się do niego menadżer muzyczny Scooter Braun z propozycją nagrania demo. Od tamtego momentu kariera Justina nabrała tempa. Niezliczone sukcesy i nagrody, które po drodze odebrał, sprawiły, że obecnie trudno znaleźć osobę, która nie znałaby Justina Biebera.

Tori Kelly to amerykańska piosenkarka i autorka tekstów, która dzięki publikowaniu wideo na yt stała się rozpoznawalna. Pozytywny odzew internautów zmotywował ją i wzięła udział w telewizyjnym show „American Idol”. Programu nie wygrała, ale to nie przeszkodziło jej w realizacji planów muzycznych. Samodzielnie wyprodukowała swoją płytę, a zaraz po tym zainteresował się nią Scooter Braun, który został jej menadżerem. Tori podpisała duży kontrakt muzyczny z popularną wytwórnią, a jej singiel znalazł się w „Billboard Hot 100”.

Ready, steady, go!

Wszystkie te osoby łączą platforma yt. Jak zatem, mając talent muzyczny, zaistnieć online? Od czego zacząć?

• Zanim zaczniesz tworzyć swoje reprezentacyjne miejsce na yt opracuj plan. Jeśli dobrze zaprojektujesz swój kanał, a kolejne elementy będą spójne z całością, fani będą chętnie subskrybować twój profil.

• Każdy, kto wejdzie na twój kanał, powinien od razu dowiedzieć się, kim jesteś i jakie filmy zamieszczasz. Możesz tam umieścić banery, ikony, grafiki, wszystko to, co będzie cię identyfikowało i jednocześnie budowało markę twojego kanału muzycznego. Duże znaczenie ma umiejętne rozmieszczenie wrzucanego przez ciebie contentu, tak by zwracał i przyciągał uwagę osób, które trafią na twój kanał.

• Treści na twoim kanale muszą mieć uporządkowaną strukturę. Jeśli wrzucasz różne materiały, pogrupuj je, nadając im odmienne kategorie, takie jak np. covery, vlogi czy występy pod prysznicem :P. To pomoże widzom bez kłopotu znaleźć na twoim kanale to, czego szukają, i jest szansa, że przejrzysty układ zachęci ich do powtórnego odwiedzenia twojego profilu.

A co z treścią?

Po pierwsze covery. Znana piosenka we własnej interpretacji znacznie szybciej dotrze do potencjalnych fanów niż nowy, nieznany dotąd utwór. Żeby nowa wersja piosenki pozycjonowała się wysoko, warto wpisać oryginalnego wykonawcę i tytuł.

Pamiętajcie też, że rzadko kiedy wyszukujemy w internecie, wpisując cały tytuł piosenki. Zazwyczaj pamiętamy słowa kluczowe, albo też główny temat piosenki. Zastanów się nad tagami – nie zawsze warto akceptować te, które pojawiają się jako domyślne. Stworzenie wyjątkowych tagów, które będą określały twoją twórczość, jest dobrym sposobem na budowanie wizerunku i rozpoznawalności twojej marki.

I ostatnie – kolaboracje. Zaproszenie do współpracy sprawdza się w świecie muzycznym, a ciekawe tandemy przyciągają słuchaczy i budzą zainteresowanie. Nie od dziś wiadomo, że co dwie głowy, to nie jedna. Zastanów się, jaka jest twoja reakcja na informacje o współpracy znanych ci muzyków. Taka cross-promocja pomaga obu stronom i przynosi
podwójne korzyści.

A jaki jest twój pomysł? Nie czekaj, tylko działaj.