Twitch wystartował w 2011 roku. Na początku służył live streamom z gier i wydarzeń związanych z grami, od kilku lat poszerza swoją działalność o inne kategorie treści.

Oczywiście gry i tematy dotyczące gier nadal na Twitchu dominują – to właśnie na tej platformie transmitowane są największe e-sportowe wydarzenia, to tędy letsplayerzy docierają do swoich fanów, a producenci gier i media związane z grami obowiązkowo mają tutaj swoje kanały. Twitch przestał być jednak społecznością zbudowaną wokół gier, a stał się społecznością budowaną wokół contentu.

Twitch kreatywnie

Zmiany zaczęły się od kategorii kreatywnej – Creative – którą zainaugurowano 9-dniowym maratonem serialu telewizyjnego z lat 80. The Joy of Painting (Radość malowania), prowadzonego przez artystę Boba Rossa. Creative daje użytkownikom możliwość dzielenia się swoim procesem twórczym, i wielu użytkowników z tej możliwości korzysta – malując, animując, tworząc grafiki czy pokazując cosplay (ang. costume playing, czyli zabawa w przebieranie).

Z kolei irl to kategoria dla vlogerów, którzy chcą dzielić się swoją codziennością ze społecznością Twitcha. Materiały można transmitować na żywo albo zamieszczać wcześniej przygotowane treści. Można podzielić się praktycznie wszystkim, co jest dla nas ważne i co lubimy robić offline, tylko należy pamiętać o interakcji z odbiorcami. IRL stream to nie jest life
cast – co oznacza, że musisz być w jakiś sposób obecny podczas swojej transmisji, na przykład poprzez komentarz słowny do tego, co pokazujesz.

Social eating, czyli koniec z samotnymi posiłkami. Social eating to relacje live podczas jedzenia, koniecznie w interakcji z odbiorcami, którzy często dołączają ze swoimi potrawami. Zarówno vloger, jak i jedzenie muszą być widoczni podczas streama, chociaż najważniejsze w tym przekazie jest nie tyle sama czynność jedzenia, ile wspólnota i towarzystwo. Ten rodzaj treści najpierw zyskał ogromną popularność w Korei Południowej, gdzie jest znany pod nazwą muk-bang, i właśnie z inspiracji użytkowników z tego kraju został wprowadzony na Twitcha.

Twitch się rozwija i ciągle proponuje swoim użytkownikom nowe opcje – od niedawna mogą oni za pośrednictwem platformy kupować gry i dodatki do nich oraz zdobywać w ten sposób dodatkowe emotki, odznaki i bitsy. Dołącz do tej społeczności nie tylko jako odbiorca, ale też twórca treści.

Twitch w liczbach
• 10 milionów aktywnych użytkowników dziennie
• 2,2 miliona unikalnych twórców treści miesięcznie
• 1 h 46 min to średni czas spędzany dziennie na platformie przez jej użytkowników
a w 2016 roku
• 14,2 miliarda wiadomości wysłanych na czacie
• Kappa – najpopularniejsza emotka, użyta 413 milionów razy
• 153 miliony wysłanych szeptów
• 25 mln $ zebranych na cele charytatywne przez użytkowników serwisu

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWolisz mieć rację czy relacje?
Następny artykułBlack&White

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ